Thursday, 30 July 2015

Honda C90 and C92 Benly 125



Honda's early four-stroke twins were exceptionally advanced for their era and reflected the progress being made in production manufacturing back at the factory. A couple of interesting examples go under the hammer at auction this autumn...
Early Honda motorcycles of the 1950s were largely dismissed as irrelevant by the UK motorcycling press and the man in the street, and indeed they suffered from a variety of engineering issues and teething troubles. But the journalists, at least, took notice of the Benly when it arrived to herald the start of the Swinging Sixties. The Motor Cycle said: 'any lingering notion that Japanese machines are shoddy imitations of West European designs should have been buried several years ago. If it has not, the Honda Benly gives the answer. The bold and intriguing concept of a 125cc overhead-camshaft roadster twin peaking at 9500rpm makes a mockery of a charge of imitation.'
To be fair, the single-cylinder Dreams shared many characteristics with NSU machines, and the twins similarly adopted some of NSU's more successful features. However, Honda produced a motorcycle with its own distinct merits. 'The Benly's finish and excellent engineering are not only far from shoddy but comparable with the world's best.'
Notice they didn't mention the ungainly (OK, ugly) styling. Still grounds for some improvement, but Honda had come a long way in a very short space of time…
Honda introduced its first parallel twin - the 250cc C70 - in 1957. Although the crankshaft was of the 360-degree type familiar to Britbike owners, with its pistons rising and falling in union, the Honda differed from the traditional British twin by building the gearbox and engine in unit, having an horizontally split crankcase, and utilising chain-driven overhead cams rather than pushrod operated overhead valves. The C70 model was made possible in part by an advanced, high-precision machining table which could be used to manufacture multiple models - the Honda Universal Machine.
Rowena calls them ugly... 1959 Honda 125cc C90 Benly 2
The HUM was far more flexible and adaptable than conventional machining tables and paved the way for Honda to adopt a modular approach to their motorcycle manufacture. Honda also claim that the HUM 'achieved a superior degree of accuracy' in 'a remarkable set-up time of just five minutes.' Six HUMs were commissioned and played a vital role in bringing the Dream C70 and Benly C90 to the market - just as Honda themselves became Japan's largest motorcycle manufacturer.
Instead of adopting earlier working practices where the production line consisted of many individual stages, broken down to be as simple as possible, Honda combined several stages into what they called 'multi-directional simultaneous processing.' This integrated several operations, shortened the length of the production line and eventually led to the dedicated, four-direction horizontal turning machine developed for the Benly C90.
But I think they have a certain charm. 1959 Honda 125cc C90 Benly 2. Note distributer on end of cam cover.
The first 125 Benly twins - the C90 tourer and CB90 sports - appeared in 1958 and were swiftly superseded by the almost identical C92 and CB92 which kept the originals' 41mm by 44mm layout. The engine ran at the giddy heights of 8.3:1 compression; utilised two ball main bearings and caged roller big end bearings, and was fed by a single Keihin carb, with wet sump lubrication. Drive was transmitted initially by helical gears through a wet, multiplate clutch to a four-speed gearbox and by a drive chain (tucked away in a full enclosure) to the rear wheel. Ignition was handled by coil with auto-advance.
Braking from the single-leading shoe drums wasn't particularly effective, and the brake had a considerable mass to cope with - 350lb for a 125 would have felt very heavy for a British rider more used to a Bantamweight BSA. UK riders also criticised the Benly's handling, under-damped suspension and its lack of low-down torque - the revvy Honda engine was entirely new territory for motorcyclists used to cruising at 4000rpm.
Funky bars, funky mirror... 1964 Honda 125cc C92 Benly
The C92s dropped the previous models' distributor-type ignition points housing, but all the Benly 125s came with the somewhat clunky styling which typified Oriental machines of the period - square headlamp, pressed steel leading link front suspension, and chunky mudguards.
Even with their compromised appearance, the arrival of these unusual lightweights caused a sensation. Never before had a small capacity 125 been manufactured as a twin, and not just any old twin but one equipped with a four-stroke OHC engine that could rev safely to 10,000rpm and deliver a substantial 11.5bhp. To cap it all, the Benly was also fitted with an electric starter and flashing indicators. And it was cheap, leading The Motor Cycle to declare: 'its above-average road performance goes hand in hand with quietness, cleanliness, economy and tirelessness.'
Those superlatives translated to real-life cruising of around 50 to 55mph with a flat-out top speed of over 65mph. Fuel economy was typically around 85mpg; if you stuck to 30mph then 110mpg was possible. Slightly better, dare one say it, than a Bantam. But the BSA was almost infinitely rebuildable while - as time would tell - the Benly twins proved rather less durable in the long run.
Funky pillion seat... 1964 Honda 125cc C92 Benly
The twin-carb CB92 Super Sports of 1959 was rather more sporty, providing 15bhp at 10,500rpm. It even looked the part, with a red saddle - a definite promise of performance… underlined by Honda's first appearance at the Isle of Man TT races where they managed sixth, seventh, eighth and eleventh place in the 125 race.
The very first 125 Benlys aren't something you stumble across every day in the small ads. A collection of Japanese classics is being auctioned by Bonhams at the Stafford Show in October 2013, and they list a couple of examples. One is a 1959 C90: 'a remarkably complete and original example' which is a 'rare survivor and would make an excellent restoration prospect. The exhausts are rusty, but this is only surface tarnish and nothing that a specialist chrome plating company could not address. We are advised that the engine turns over freely. In short: this is one of the rarest and most complete Honda motorcycles of its type we have ever seen.'

Monday, 27 July 2015

Kota Kinabalu City 12 Years Before

kk-aerial-view-1996.jpg
How old are you during the year 1996? Where were you during the year of 1996? but that’s not really the question here, the question is.. have you ever wonder how would Kota Kinabalu city look like 12 years before? Have you noticed any development changes during 12 years back until now. For those Sabahan that have been studied, lived and survive in outside Sabah or even Malaysia and not been around Kota Kinabalu for many years, take your time to look at the picture after the jump.. I’m about to provided you with a simple graphic material showing up the changes happens throughout all the year 1996 to present.
kk-aerial-view-1996-color1.jpg
This how Kota Kinabalu city looks like from a bird’s eye view back in the year 1996.
This photo is a Copyright©1996 by Tommy Chang and scanned from one of his photography book call SABAH Malaysian Borneo, People & Places, published by Tommy Chang Image Production Sdn Bhd. I hope he won’t take it much against me since this is not for a commercial purposes.
kk-aerial-view-mapping.jpg
Here are the changes that I manage to spot on. Click the photo to have a closer view. RED color spot represent a development/buildings that been completed today, while BLUE color spot represent a future development/buildings which is not completed.

‘Learn Sabahan’ word


bangas

(noun)

Definition:
mouldy; stale; not new; something is not fresh


Examples:
“bangas sudah bah idea kau nih ketinggalan zaman butul..”


ENG : “The idea is no longer fresh..”
Malay: “Idea yang anda gunakan sudah lapuk..”

 
bubut

(verb)

Definition:
to chase; to hurry after someone/something in order to catch them


Examples:
“Laju betul si Justin berlari, susah betul aku mau bubut dia bah..”


ENG : “Justin ran too fast, it was hard for me to chase him down..”
Malay: “Justin berlari sungguh pantas, agak susah untuk aku mengejarnya..”


Nombor Pendaftaran Kenderaan Mengikut Kepercayaan Cina Nombor Pendaftaran Kenderaan Mengikut Kepercayaan Cina


Setiap nombor ada maksud tertentu dan orang Cina sangat percaya kepada kuasa nombor. Kuasa dan pengaruh nombor ada penceritaan mengenainya. Jom korang ketahui tafsiran nombor-nombor mengikut kehidupan masyarakat Cina.




Nombor 1



Nombor 1 memberi maksud kuasa dan kekayaan kepada pemiliknya menjadikan nombor ni antara yang menjadi rebutan dalam setiap kali tender nombor pendaftaran dibuka.

Tafsiran nombor 1 ialah satu, saya, diri sendiri.

Nombor 2



Angka atau nombor 2 pula membawa maksud kebahagian dan kasih sayang. Maklumlah angka 2 lebih kepada berpasang-pasangan. Contoh macam “double happiness”, “double prosperity”, jualan berganda dan sebagainya.

Tafsiran nombor 2 ialah mudah, senang.

Nombor 3



Kalau korang perasan, bukan saja masyarakat Cina mengamalkan kepercayaan kepada nombor sebegini malah bangsa lain juga turut mengetahui pengaruh nombor dalam kehidupan.

Nombor 3 membawa maksud mengangkat sesuatu kedudukan seseorang ke satu tahap yang lebih tinggi.

Tafsiran nombor 3 ialah mendapatkan, hidup.
 
Nombor 4



Kebanyakan orang Cina menyifatkan nombor 4 sebagai lambang kematian dan kurang digemari. Jadi sekarang mesti korang faham kenapa mereka tidak gemar kepada nombor 4.

Tafsiran nombor 4 ialah mati, miskin, susah.

Nombor 5



Sememangnya nombor 5 membawa maksud keterujaan dan kejayaan segera tetapi ia mungkin tidak bertahan lama. Namun tidak ramai yang ambil kisah semua tu, janji yang penting cepat kaya.

Tafsiran nombor 5 ialah tidak akan, tidak pernah.

Nombor 6



Sebenarnya nombor 6 adalah angka yang kurang baik kerana ianya membawa kesusahan. Meskipun begitu ini semua tidak selamanya kerana dipercayai akan meraih kekayaan selepas sesuatu tempoh.

Tafsiran nombor 6 ialah akan, menuju.

Nombor 7



Nombor 7 pula membawa maksud kestabilan dalam kehidupan. Sungguhpun makna angka 7 nampak positif, ianya juga boleh membawa erti pergi atau keluar. Sudah tentu ini tidak bagus untuk rumah atau kedai sebab macam menghalau keluar atau pergi dari situ.

Tafsiran nombor 7 ialah pasti, tepat.

Nombor 8



Bagi orang Cina, nombor 8 paling popular kerana ia membawa pengaruh yang sangat tinggi di samping kejayaan dalam kehidupan.

Tafsiran nombor 8 ialah kaya, makmur.

Nombor 9



Nombor 9 mempunyai maksud yang sama dengan nombor 1 iaitu kuasa dan kekayaan kepada pemiliknya. Selalunya jika tak dapat nombor 1, pilihan yang lain adalah nombor 9. Cuma pengaruhnya kurang jika dibanding dengan angka 1.

Tafsiran nombor 9 ialah lama, panjang, kuasa.

Nombor 0



Pada kebiasaannya nombor 0 atau kosong akan digabungkan dengan mana-mana nombor lain untuk memperkukuhkan maksud atau tuah sedia ada.

Tafsiran nombor 0 ialah tiada.


Contoh-contoh kombinasi nombor dan maksudnya mengikut kepercayaan orang Cina.

(A) 168 – Saya akan kaya

(B) 998 – Lama-lama kaya

(C) 3889 – Dapat kaya, kaya selamanya

Dalam pada tu, aku dapat makna nombor pendaftaran kenderaan dalam bahasa Cina yang sikit berbeza daripada ejen kereta. Berikut senarainya:
nombor 1 – satu / dijangka
nombor 2 – lapar
nombor 3 – hidup
nombor 4 – mati
nombor 5 – tidak
nombor 6 – guling
nombor 7 – terus / lurus
nombor 8 – kaya
nombor 9 – lama
nombor 0 – tiada

Kalau ikut tafsiran nombor di atas, 6674 membawa maksud guling-guling terus mati

Ok Bye.

Sunday, 26 July 2015

Flag of Sabah


The current flag of the state of Sabah, in Malaysia, was adopted on 16 September 1988. It is red, white and three different shades of blue. The mountain is in the canton as in the 1963 flag, but now in dark blue on a light blue background. The field is medium blue over white over red. The mountain on the flag (and coat-of-arms) is Mount Kinabalu (4095 m).

The five different colours represent the five residencies of the Sabah state.
  1. A silhoutte of Mount Kinabalu represents Sabah state.
  2. Zircon blue colour represents peace and calmness.
  3. Icicle blue colour represents unity and prosperity.
  4. Royal blue colour represents strength and harmony.
  5. White colour represents purity and justice.
  6. Chilli red colour represents courage and determination. 





Flag of Sabah 1963-1982


On 31 August 1963, Sabah adopted a four striped flag, red over white over yellow over blue, and a green canton with a brown mountain.

The meaning of the flag created in 1963 is very similar to the current flag adopted in 1988.

 

Flag of Sabah 1982-1988



Flag of Sabah from 1982-1988.

In between the 1963 flag and the 1988 (current) flag another flag was used, adopted 1 January 1982. It was a completely different design: blue over white with a red triangle on the hoist. It looked very much like the Trisakti flag used by Sarawak (the other Malaysian state on Borneo) until 31 August 1988, which was red over white with a blue triangle on the hoist.

The state flag of Sabah (1982–1988) was created in 1981 under the administration of BERJAYA (Sabah People's United Front Party) from 1976 until 1985.

The flag is similar to the flag of the Czech Republic and the flag of the Philippines.

Friday, 24 July 2015

Macam Mana Mau Kenal Urang Sabah


Dulu sia kerja di KL, kalau sia pigi pasar malam la kenen.. paling selalu kana cakap bahasa Cina bila sia beli barang. Kalau sia bilang sia bukan Cina, mesti trus kana tanya, “Lu olang apa,?”

Jadi apa sia mau cakap di sini ialah, kita urang Sabah ni selalu urang luar ndak kanal, padahal senangnya bah dikenalpasti ni. Mari sia kastaw macam mana…


01. Cakap Mesti Ada ‘Bah’

Ini yang paaaaaaling ketara! Kalau tu urg sudah bercakap ada “bah” tapi kau masih ndak tau dia urang mana.. sia ndak tau lah. Tapi harus ingat, ‘bah’ ada banyak maksud.

“Bah, bila lagi kau mau kahwin?”
“Buli bah!”
“Pigi bah kau beli KFC..”


02. Tunjuk Arah Pakai Mulut

Yang ni sia rasa, semua urang Sabah pernah buat. Cuba dii kau tanya urang dalam opis, “Anu, mana gia tu stapler?” Mesti tu urang kasi muncung mulut dia ke arah tu stapler sambil cakap “tuuuna!” Harus di ambil perhatian. Semakin jauh jarak tu barang, makin panjang tu mulut dan ayat “tuuuuuuuuuuuuuna”!


03. Suka Cakap Anu

Kalau urang Sabah bercakap pasal sesuatu tapi dia lupa apa nama itu orang/barang, mesti otomatik kana ganti pigi “anu”.

Contoh penggunaan:

Si Makisa: “Baby, cuba gia kau call si anu. Kestaw dia yang sia mau pinjam anu dia bah.”
Si Baby: “Ai, sudah balik ka dia? Dia pi anu bah tu ari kan??”


04. Makan apa saja pun mau minta sup

Sebab di Sabah memang semua ada sup bah kena bagi! Ini kalau yang memang lama sudah di Sabah kemudian datang KL memang kasian lah dua tiga bulan macam saya. Kalau di Sabah mee guring pun dia kasi sup. Di KL mana ada begitu. Kadang-kadang nasi ayam yang sepatutnya ada sup dia paksa jak kau makan nasi teda sup. Adui.

Teda pun sup?


05. Penggunaan SSSSSHHHHHTTT Di Kedai-Kedai Makan

Ini lagi la yang paling ketara (dan bida oh sia rasa). Kalau mau order makan di kadai, misti dia panggil urang “SSHHHHHHTT!!!” Lepas makan, mau panggil bayar pun dia panggil juga, “SSSSHHHHTT!!”. Cuba boh gia jangan pakai “SSSSSHHHTTT!” Tidak manis betul di pandang. Tapi okay juga la sia tinguk. Macam makin ramai yang pandai suda cakap Cina kalau mau bayar. “MAITAN!” ka boh. Ha ha


06. Panggilan Mesra Untuk Perempuan Adalah “Amoi” atau “Mandak”

“Moi, berapa satu kilo ni?” <– ini kalau kau yakin tu perempuan mesra alam
“Mandak, kanou moi akan?” <– ini selalunya digunakan untuk bercakap sama gadis-gadis KadazanDusun
“OI, mana mi guring sia??!!” <– kau paham laini

Tapi sia perna dingar ada urang mengurat di CP. “Mandak, sia belanja kau nasi ayam lah” buah ha ha ha ha!


07. Semua Orang Boss

Kalau perempuan di panggil “Amoi” atau “Mandak”, lelaki pula jadi “Boss”. sexist.
“Boss, kau punya kereta bisuk baru siap.”
“Boss, ini hari buli hantar gas pi rumah sia ka?”
Kalau tidak percaya, pigi la kau kadai-kadai tanya barang kunun. Itu tauke panggil kau boss tau!


08. Suka Suruh Urang Ikut Tu Jalan Lurus Saja

Paling standard punya jawapan kalau kau tanya urang Sabah mana rumah si anu. “Gaman, mana gia rumah si Prancis?” “Oh, kau jalan lurus saja ikut ini. Yang hujung laitu rumah dia.” Ingat tu, kau lurus saja jalan.


09. Pandai Membezakan Jarak Jauh Pakai Ayat Saja

Urang Sabah kalau dia bilang “Saaaaaaana”, ertinya tidak berapa jauh tu. Tapi kalau dia bilang “Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaana!”… bagus kau ambil teksi lah…


10. Kuat Nyanyi + Karaoke


Mimang confirm lah. Mana-mana kau pigi di Malaysia ni, macam karaoookeee seja kerja urang Sabah ni. Nyaanyi saja. Tapi indak juga manang-manang pertandingan realiti show. Kenapa ah?? Mungkin sebab tiada nilai komersil kali tu tinggi. Tapi bagus lagi nyanyi kan sebab kalau yang meginum tu biasanya menyanyi jak. Bagus lagi nyanyi hepi-hepi dari emo-emo mabuk maugantung diri ka apa ka.

Thursday, 23 July 2015

Tempat-Tempat Menarik dan Unik Sekitar Tambunan

Mahua Waterfall

Air Terjun Mahua terletak di Kampung Patau kira-kira 12km dari Pekan Tambunan. 7km dari kampung Patau untuk sampai ke Pusat Informasi Pelancongan, pintu masuk ke Air Terjun Mahua. Lokasinya terletak antara Kampung Katagayan & Kampung Mahua, Patau Tambunan. Antara keunikan tempat ini ialah suasana alamnya yang begitu menenangkan jiwa dengan aliran air yang jernih di bawa arus air terjun setinggi 50 kaki. Suasananya yang nyaman turut diserikan dengan tumbuhan serta pelbagai hidupan yang hidup terpelihara.


Dalam pada itu air terjun mahua yang menjadi kebanggaan orang Tambunan dan penduduk sabah secara umumnya mempunyai kawasan dimana bunga rafflesia tumbuh dengan subur. Seperti mana yang kita tahu bunga Rafflesia ini hanya terdapat di kepulauan borneo. Oleh wajarlah untuk tempat ini diangkat dimata dunia agar keindahan ini terus dipelihara daripada kerosakan. Disamping itu antara keunikan tempat ini ialah terdapat sebuah batu yang menyerupai kepala manusia yang terdapat dalam perjalanan masuk ke air terjun mahua.

Di samping itu terdapat sebuah kafeteria yang disediakan ditempat ini yang menawarkan makanan yang lazat untuk para pengunjung. Lokasinya yang bersebelahan dengan sungai pasti akan memeriahkan lagi suasana.


Gunung Trus Madi
Anda boleh membuat pilihan destinasi di Tambunan dan kalau anda memilih untuk bergerak ke arah kampung Kaingaran, anda akan sampai di kaki Gunung Trus Madi setelah menempuh perjalanan sejauh 25km. Di tempat ini, anda akan merasa bertuah kerana sedang menjejakkan kaki Gunung Trus Madi gunung yang kedua tertinggi di Sabah selepas Gunung Kinabalu.
Anda boleh meneruskan pengembaran sehingga ke puncak Trus Madi untuk menawan puncaknya pada ketinggian 8,690 kaki. Ianya terletak di Hutan Simpanan Trusmadi Tambunan dengan daya tarikan utamanya ialah mempunyai pelbagai keunikan biodiversiti di samping tempatnya yang sejuk. Tambahan pula Gunung Trus Madi merupakan merupakan gunung kedua tertinggi di Sabah/malaysia

Batu Gong Tambunan

Lokasinya terletak di Kampung Solibog Tambunan dimana tempat batu ini mula-mula ditemui. Untuk pengetahuan kita semua antara keunikan yang ada pada batu tersebut ialah ia boleh mengeluarkan bunyi yang merdu apabila dipalu. Bunyi yang terhasil sama dengan bunyi alat muzik kaum kadazandusun sendiri iaitu gong. Keunikan batu ini sering dikaitkan dengan pelbagai cerita rakyat dan terus-menerus menjadi misteri di daerah Tambunan.


kepercayaan dan cerita orang tempatan tentang batu ini.
BATU GONG

by babag » Mon Apr 20, 2009 4:05 pm

KEWUjUDAN sebiji batu misteri berbentuk gong di Ranau menjadi buah mulut masyarakat setempat.

Penduduk tempatan percaya, batu gong berkenaan yang bergaris pusat 90 sentimeter dan setebal 16 sentimeter ini mempunyai kisah di sebaliknya.

Kononnya pada suatu masa dahulu, seorang pemuda dari Kampung Kaingaran pergi ke Kampung Sondot untuk menjual gong dan terpaksa berjalan kaki selama dua minggu menelusuri Tasik Air Masin.

Apabila pemuda tersebut sampai di kampung Timbua, ia terpaksa bermalam di sana dan keesokan harinya, selepas sarapan pagi, pemuda tersebut meneruskan perjalanannya.

Kebiasaannya para penduduk sekitar mengambil air di Tasik Air Masin sebagai bahan perisa makanan kerana ketika itu garam sukar didapati.

Namun pada hari itu, tidak ada seorangpun penduduk kampung kelihatan di tasik berkenaan, melainkan pemuda tersebut. Dia hairan dan bertanya dalam hati kena-pa penduduk kampung tidak datang mengambil air di tasik berkenaan.

Tiba-tiba perutnya memulas dan berasa sakit lalu teringin membuang air besar, lalu dia segera menyandarkan gong yang dipikulnya sejak dua hari lalu ke perdu merbau. Setelah selesai menunaikan hajatnya, pemuda itu kembali ke perdu merbau tersebut untuk mengambil gong yang disandarkannya sebentar tadi.

Alangkah terkejutnya kerana gong tersebut hilang walau telah dicari di merata tempat di sekitar dia meletakkan gong, khuatir kalau-kalau gongnya bergolek ke dalam semak.

Setelah puas mencari, pemuda tersebut hampa dan mengambil keputusan untuk kembali ke kampungnya. Namun tiba-tiba matanya menyorot sebungkah batu menyerupai gong yang diletakkannya berdekatan perdu merbau tadi.

“Macam mana boleh jadi batu, hairan betul,” getus pemuda itu.

Bulu romanya berdiri secara tiba-tiba dan pemuda itu teringat kepercayaan orang tua-tua bahawa Tasik Air Masin mempunyai penunggu dan dikawal oleh makhluk halus yang kebetulan menjadikan perdu merbau sebagai kediaman.

Apatah lagi memang menjadi pantang larang mengotori kawasan tasik berkenaan dengan najis atau berkelakuan tidak senonoh.

“Jangan-jangan gong aku ini kena sumpah oleh makhluk halus?” kata pemuda tersebut dalam hatinya lalu meninggalkan kawasan tasik tersebut.

Walaupun terpaksa pulang dengan tangan kosong, namun se-jak daripada hari itu cerita gongnya disumpah menjadi batu dijaja dari mulut ke mulut sehinggalah ke hari ini.


graviti terbalik di highway Kimanis-keningau

Diantara highway Kimanis-keningau, ada terdapat satu kawasan anti graviti. Anda berhentikan kereta disini, tarik hand break hingga berhenti dan kemudian lepaskan semula hand break itu, anda akan dapati kereta bergerak sendiri ke belakang seperti ditarik, sedangkan jalan ini adalah jalan rata, bukan menurun. Tidak logik ia boleh bergerak dengan laju sendiri kebelakang, tambahan pula kenderaan itu berat, macam kenderaan kami, Toyota Hilux. Kawasan ini di kilometer 28.2.

Sebenarnya fenomena ini sama seperti yang berlaku di satu tempat di Pulau Jeju Korea. Dari segi logiknya, ia mungkin terjadi di sebabkan medan magnet atau anti graviti yang berlaku. Tidak ada hantu yang menarik kenderaan itu dari belakang. Usah percaya kepada perkara tahyul. Saya sangat teruja, tak payahlah ke Pulau Jeju di korea. Negara kita pun ada banyak tempat menarik juga.




Kisah Lagenda Batu Bajau di Tambunan 
 
Pada suatu masa dahulu tinggal seorang manusia yang sangat tinggi orangnya di kampung Kampung Solibog,Tambunan. Orang ini dinamakan Bajau kerana dia berasal daripada kaum Bajau. Isterinya juga mempunyai ketinggian yang sama dengan Bajau.

lagenda batu bajau, cerita rakyat bajau di tambunan
Batu Bajau yang terletak di Tambunan yang kononya menjadi tempat tinggal jin - jin (roh - roh) jahat.
 Sumber: sabah.net

Walaubagaimanapun tiada sesiapa pun yang dapat memberitahu setinggi mana Bajau hingga kini. Cerita ini menyatakan bahawa Bajau memiliki saiz badan yang sangat besar. Tapak kaki Bajau juga sangat besar sehinggakan apabila dia menyeberangi sungai ramai orang kampung yang akan mengekorinya. Ini kerana mereka ingin mengambil ikan-ikan yang mati dipijak Bajau. Oleh itu, orang-orang kampung mendapat faedah daripada Bajau terutamanya dari segi makanan. Apabila orang-orang kampung hendak menangkap ikan, maka Bajau akan diminta untuk berbaring di dasar sungai Pegalan. Orang-orang kampung akan mengumpul ikan-ikan yang mati itu pada bahagian kering tempat Bajau berbaring.

Pada masa itu, permusuhan antara kumpulan-kumpulan kaum etnik juga berlaku. Orang-orang kampung Solibog sangat dibenci oleh orang-orang Tapasang yang tinggal di bukit. Permusuhan ini berlaku kerana orang-orang Tapasang mencemburui kehadiran Bajau yang memberikan banyak faedah kepada orang-orang kampung Solibog. Oleh itu, orang-orang Tapasang mencuba untuk membunuh Bajau agar orang-orang Solibog tidak mendapat faedah lagi. Mereka telah bersedia untuk membunuh Bajau menggunakan penyumpit yang telah dimasukkan sumpit beracun. Namun demikian usaha yang mereka lakukan semasa menyerang Bajau cumalah sia-sia sahaja kerana dia hanya terasa seperti digigit nyamuk sahaja.

Penghormatan yang diberikan kepada Bajau bukan sahaja kerana sumbangannya dari segi penangkapan ikan tetapi juga kerana suatu peristiwa. Peristiwa ini seperti yang dinyatakan ialah Bajau telah mengangkat satu batu besar ke tempat di mana dia hendak dikebumikan. Ramai orang telah mencuba untuk mengangkat batu besar tersebut yang dibawa Bajau di bawah ketiaknya ke suatu tempat yang dipanggil Batu Bajau. Sehingga ke hari ini, batu besar itu masih dapat dilihat dan dinamakan Batu Bajau.

Batu Bajau adalah setinggi dua kaki dan juga dua kaki lebar. Batu ini secara semulajadinya mempunyai makna tersendiri kepada orang ramai. Batu ini dikatakan dijaga atau dihuni oleh roh-roh jahat yang akan mendatangkan penyakit kepada orang-orang yang datang mengganggu. Tidak lama dahulu, roh-roh jahat ini dikatakan menjadi sangat ganas di mana orang yang melaluinya akan sakit serta-merta atau menemui ajal. Sesiapa sahaja yang melalui kawasan batu ini yang memakai baju lama akan jatuh sakit. Terdapat orang ramai yang sangat mempercayai mitos ini sehinggakan mereka sanggup memakai baju baru atau mengelak daripada melalui kawasan tersebut bagi memastikan roh-roh itu tidak diganggu.

MISTERI JALAN DARI KOTA KINABALU KE TAMBUNAN



Ada 3 tempat yg saya paling seram rasa klu melalui jalan dr KK ke Tambunan

1.Selekoh sebelum gunung emas.
2.kawasan lapang ada tower selepas gunung alab.
3.kawasan lapang dekat tandas lama dan bus stop selepas gunung alab.

Berlaku 5thn dulu dalam sebulan ada 2kali saya plg tambunan waktu tgh malam selepas kerja klu hari esok tu off day saya.. saya alami peristiwa ini semuanya selepas jam 12 tgh malam.. utk pengetahuan kamu, time saya kena ni saya langsung x terfikir pasal hantu sampai lah saya di kg saya kasi cerita keluarga saya baru dorang ckp mungkin itu, mungkin ini jadi barula saya tau itu gangguan hantu..dan ini berlaku pada bulan yg berlainan...

kawasan 1, saya pernah terhidu bau bangkai busuk yg saya pun x tau dari mana sedangkan cermin kereta saya tertutup semua sampai saya buka tingkap x tahan tu bau bangkai.. hampir satu kilometer baru hilang tu bau mcm melekat dalam kereta sampai saya ingat ada tikus mgkn pi batapuk dalam kereta saya sampai mati trus busuk.. bila saya cerita sama family saya dorang bilang mgkn ada pi tumpang ko tu durang bilang...

kawasan 2, ini jalan turun bukit yg x curam... time saya pakai gear 3 mau turun bukit tiba enjin kereta saya mcm mau mati, jadi saya turun lagi pi gear 2.. pun sama juga mau mati tu enjin jadi sa tukar lagi pi gear 1 baru blh jalan tu kereta itu pun kual2 jalan.. saya bingung2 time tu sbb takut klu gearbox saya rusak, habisla klur duit lagi mau repair klu gearbox rosak saya bilang dalam hati, ngam2 lagi time tu saya lewat servis kereta mau dekat 1 bulan sdh sbb kekurangan bajet.. bertambah2 la saya risau...

Bila sdh sampai tu jalan ada rata sikit teriak pla ejin kereta, cepat2 la saya tukar pi gear 3 balik dan masa yg sama juga ada wangian bunga dlm kereta (saya guna aircon jadi tingkap semua tertutup) ada jg tu bekas minyak wangi Glade saya besangkut sana aircon tp sdh 1 bulan habis x kana beli isi dia sbb mau jimat time tu..

saya pun heran2 jg la sambil kasi dekat hidung saya sana botol minyak wangi mau cium tu bau klu dtg dari sana tapi susah mau pastikan sbb tu wangian talampau kuat dari semua arah dlm kereta.. oleh sbb saya sendiri pun lupa2 sdh wangi original tu Glade saya pun x berapa mau pikir la, balik lg pla saya terfikir tu gearbox saya takut rosak...

Saya perasaan wangian tu ada sepanjang jalan sampaila saya tiba di simpang jalan kg toboh yang ada pasar tu, time saya berenti sana simpang jln kg mau masuk highway tu wangian pun hilang... sampai rmh saya cerita la ni ipar saya yg mekanik kereta klu manatau tu gearbox saya rosak, dia bilang klu gearbox rosak langsung tu kereta x blh bejalan sbb x blh tukar gear, klu mau mati2 time turun bukit tu mcm ada ko angkat yg berat la sampai tu gear 3 sama 2 x dpt angkat dia bilang tu wangian bunga mungkin wangian tu penumpang malam yg ikut ko dia bilang lagi sampai bediri bulu tengkuk saya sbb takut dia ckp mcm tu..

kawasan 3, sdh beberapa bulan selepas kejadian di atas saya ada emergency mau plg kg, ada perkara mau urus segera, saya mau apply cuti pun x dapat, mau x mau saya terpaksa main berani saja la jalan tgh malam lepas kerja pastu esok tgh hari balik kk tru pi kerja lagi..

saya minum kopi 3 galas timu tu supaya x mgantuk tgh jalan.. ada bnyk kereta jg yg mau pi kk belimpas sama saya jadi x jg saya rasa sunyi tu jalan, sampai di kawasan 3 saya nmpk ada mcm plastik hitam besar melayang2 jatuh pi tgh atas jalan raya dlm jarak 100 meter dari kereta saya ngam2 tesuluh tu lampu kereta saya pasang highlight, bila saya hampir sdh tiba2 pla tu benda mcm bakul plastik melompat pi sana gaung.. temiring jg la sikijap kereta saya bawa sbb takajut, apa lagi sa trus teingat yg sa pernah kena dulu kan saya trus pasang lagu kuat2 sama pasang lampu dalam kereta sampai la di kg... selepas tu sampai sekarang minta maafla klu saya mau drive 1 org lagi balik.. skrg klu time sa mau pulang tu beliau saya call tanya siapa kawan saya kan saya bilang 1 org , dorang ketawa saja sbb dorang tau yg saya misti ada kawan baru berani drive balik sana malam2...

Story Original Copyright © 2011 Bobby Robert Daat Group PARANORMAL All rights reserved
All posts are not modified or corrected language,this is the original post.

Legend of Tambunan

For the uninitiated, Tambunan is a town in the interior of Sabah, about 80 km away from Kota Kinabalu. Its populace are mostly Dusun. According to Low Kok On of Universiti Malaysia Sabah, in the early 20th century, the social structure of the Tambunan Dusuns consisted of seven sub-tribes namely Tuwawon, Tagahas, Tibabar, Bundu, Gunah, Palupuh and Kohub. Today, the Tuwawon, Tagahas and Tibabar sub-tribes are still concentrated in Tambunan.
So what's the story behind the name Tambunan? Long long long time ago..... The area that is called Tambunan in present day was only but a thick jungle with abundance of wild animals and jungle produce. Over time, the people from Nunuk Ragang explored the area and decided to open a settlement there. One of the first group of people that ventured to this area was led by a man named Gombunan. Among the party were Gombunan's wife and child.
Gombunan, besides being a warrior amongst the people of Nunuk Ragang, was said to be a wise and kindhearted leader who always looked after the welfare of his charge. The women folks planted corn, tapioca, rice, while the men hunted for wild games like deers and wild boars. The area that they settled in proved to be fertile. Everyone was happy. Eventually, more people trickled in to the area and more areas were opened for agriculture activities.
One day, the people's tranquil was shattered when a group of warriors from a  tribe called the Tonsudung from a nearby village to the east of Gombunan's settlement came and raided their settlement. These fierce warriors destroyed whatever and whoever in sight! A number of Gombunan's people perished. However, Gombunan and his warriors managed to repel the attack and chased the Tonsudung out of their settlement.
Enraged by their defeat, the Tonsudung plotted their revenge on Gombunan. One day, Gombunan was out and about his orchard alone, when a group of thirty Tonsudung warriors captured him. They murdered Gombunan and took his head back to their village. There, they put Gombunan's severed head on a long pole so that all the villages could see it and made fun of Gombunan's people at the loss of their leader.
Gombunan's people were saddened at the death of their leader and mourned for many days. They named their settlement Gombunan thereafter in honour of its namesake. The people Gombunan swore that they would avenge their leader's death.    
Around this time, a tribe located at the west of Gombunan, migrated to the nearby area of Gombunan. This tribe was called the Tamadon. The people of Gombunan and the Tamadon were on friendly terms. The Tamadon realized that eventually, the Tonsudung would attack them. Therefore, they offered their alliance which I'm sure the people of Gombunan gladly accepted.
So it came to pass that the Tonsudung decided to conduct another raid against the people of Gombunan. Thinking that they had weakened the people of Gombunan, they were rudely surprised tto find hat their opponents were way larger in number than they had anticipated. Half of the Tonsudung raiders perished in the raid while the remaining scattered into the jungles.

The people of Gombunan and the Tamadons celebrated their victory by having a large feast. Plenty of food, plenty of dancing no doubt and definitely plenty of Tapai (rice wine). At the end of the revelry, with the approval of the elders from both sides, they renamed their settlement to Tambunan. You guess it, Tamadon Gombunan. There these two tribes lived united and happily ever after.





                                

History Of Bung Jagoi



Brief History of The Legendary Bung Jagoi


The Jagoi-Bratak group first settled at Bung Bratak when they migrated out some 750 years ago from Mount Sungkong in West Kalimantan, Indonesia. . Then sometimes in early 1840s, they moved from Bung Bratak to surrounding areas form 34 different villages. Bung Jagoi was the first Bidayuh village within Jagoi area.The legendary Dorod Bung Jagoi. This view was taken in 2011 from Kpg. Serasot side.

Located on a saddle of the 1,600-foot Mount Jagoi, the village is a melting pot of cultures for the Jagoi dialectal group. As the population grew and the need for more agriculture land increased, many families moved down to the surrounding foothills and eventually formed eight villages which are now known as Bogag, Duyoh, Plaman Bu’ow, Serasot, Serikin, Sibobog, Skibang, Stass in Sarawak and five other villages in Indonesia namely, Babang, Kindau, Sejaro, Belida’ and Take’. Out of 34 original, only 13 dilapidated houses along with the ceremonial center consisting of the ‘Baruk (skull house)’ and Gawai house remained. Presently, only one family is living at the Bung Jagoi village and becomes the caretaker of the village. Though this legendary mountain had provided settlement to the community, a place to hunt and collect forest products in addition to practice shifting agriculture, it still has more than 600-hectare intact forest.

Bung Jagoi is still visited by the nearby villagers during special occasion such as ‘Bung Jagoi Day which falls on first Saturday of July’ and special Gawai ritual ceremony. It is visited regularly by local and foreign visitors, especially on weekends and public holidays, who wish to enjoy the easy 45- minute walk up the well-kept wooden steps amidst the fresh and cool tropical jungles and greens passing through the various historical and cultural sites along the way.





The mystery of Tasik Biru



Translated by DOMINIC LOH
Guang Ming Daily

BAU, Sarawak -- Sarawak used to be known for gold mining some two centuries ago, but the state was equally littered with unclaimed dead bodies. In the end, the people started to forget about the glittering metal that used to be found there, and called the place "Bau" (smelly) instead.

Today, the caves here continue to lure with their mystical past and breathtaking scenery. However, the authorities have failed to exploit the town's touristic potentials. Instead, residents are discouraged by the many eerie rumours surrounding the place.

With an adventure-seeking heart, we were led by a well-heeled guide to tread upon the dark and damp "gold cave" impregnated with legends.

Many people are aware that the town of Bau near the state capital Kuching used to be a gold mining town some two centuries ago. Even until this day, gold deposits are still said to be very rich in Bau, although no one could tell for sure how much gold is still buried deep underneath the town or how much gold has been excavated here.

Prior to the arrival of the White Rajah James Brooke, Bau was inhabited by the Hakka miners who spent three days fighting and conquering Kuching then under the rule of the British. However, when the miners were about to return home in triumph, they were massacred by the British soldiers at the gold mine. Almost 3,000 miners and their family members were killed, their bodies lying in waste in the gold mine, resulting in the noxious stench and hence the name of the town.

It was said that some ten thousand tonnes of gold was excavated in the area. The miners hid their gold in safe places before their uprising against the British, and very few people actually knew the whereabouts of the hidden gold.

The Bau residents today are descendants from the second batch of migrants since the town's original population was wiped out by the British. As a result, not many local residents are aware of the fact that there was actually a gold cave deep inside the forests.

Other than illegal gold-mining syndicates, some local residents also go into the forests stealthily to look for gold. They even acquire chemicals to extract the precious metal with their rudimentary backyard facilities.

Some Chinese residents not only openly admit involvement in illegal mining activities, they even proudly show outsiders their gold extracting facilities, detesting to the fact that such activities are almost a semi-open secret.

While approaching the "gold cave" with much anticipation, we discovered that the cave was filled with more than a foot deep of rain water, impeding our advances.

We were told that illegal gold prospecting activities were rampant more than ten years ago, with one after another pick-up trucks making their way into the cave.

When we were just about to give up because of the knee-high water, we found a second cave equally pitch dark but devoid of water puddle.

So we picked up our courage and made our way into the second cave which led to a large pond of water. As a matter of fact, these two caves are interlinked, a fact not even our guide was aware of.

The cave was very damp, and water was seen dripping down from the roof.

With the torch light in hand, we squatted on the floor to collect the funky looking stones in hope of chancing upon some gold sand if Lady Luck was on our side. Suddenly, our guide whispered to us in suppressed tone, hurrying us to leave the place at once.

Before we could quite fathom out what was going on, we turned our back and the torch light flashed upon a bamboo ladder leaning against the granite wall leading up to a large, dark cave about one-storey above.

I flashed my torch light around me, and saw a tiny dark cave that could only allow an adult man to pass through sideways. There were some water bottles and clothes!

Conspiracy theory?

There is this Tasik Biru, a picturesque and mysterious artificial lake in Bau, which is about 300ft deep. This place used to be a gold mine where Hakka miners excavated gold with simple tools, but later laid to waste when the gold ran out, forming an expansive lake from the rain water or underground spring.

When the gold rush hit the town of Bau a century ago, Tasik Biru saw an influx of mining workers from China.

Upon arrival at the lake, we could see the warning sign for arsenic poisoning and members of the public were warned against fishing, swimming, bathing in the lake or drinking the water drawn from the lake.

Nevertheless, we still saw some children fishing on the bridge while others plunging merrily into the lake in stuntsman's styles.

There are people who believe that the arsenic warning is actually a conspiracy theory aiming at stopping miners from excavating the gold believed to be found in large quantities underground.

Some others argue that if the lake water really contains excessive quantities of arsenic, why so many kinds of fish still flourish in the lake and many who have come and fish here all these years have shown no signs of poisoning?

Our guide told us there were rumours the state government would dry up the lake to excavate the gold buried underneath.

He said a friend of his jumped into the lake in snorkelling outfit and found some Japanese samurai swords and cannonballs from the second world war.

"Some say there is a passage into the sea from deep inside the lake and lake monsters making frequent appearances."

Bau (Gold Town) and the Great Lake of Tasik Biru (Old and New)



Introduction
Bau Town, about 35 kilometers from Kuching, is the administrative and trading center of the district. Being an interior district in Kuching Division, its geographical features are composed of rugged terrain and dotted with sporadic limestone hills- It has an area of 884.40 square kilometers and shares a common boundary with Kalimantan Indonesia.

The old name for Bau district is "Upper Sarawak" whereas the old name for Bau Town was "Mau San" or "Bukit Mau". European authors during the Brooke regime pronounced "Bau" as "Bow".

 

Bau has a historical connection with the destruction of the first Bau Bazaar at "Mau San" (Bau Lama) in 1857. It was estimated that at least a few hundred women and children were burned or died of suffocation inside the Ghost Cave and about 2,000 people including the followers of Liu Shanbang were killed in and around "Mau San" by the White Rajah Sir James Brooke's force.

There were already a few hundred Chinese miners and their families who had established themselves at Mau Sail (Bau Lama) under the leadership of Liu Shanbang. The Chinese settlement at Mau San (Bau Lama) started between 1820-1830 when the antimony and gold discovery was made known to the Chinese in Sambas, Indonesia, The Chinese miners came over to Mau San through Pangkalan Tebang. They started to exploit the antimony at Paku and Jambusan areas and gold in and around Mau San area. Some of them planted padi, corns and potatoes around the mining areas in addition to their mining activities.

 

Rows of shop houses made of Atap, Kajang and timber were constructed on both sides of Jalan Bau Lama and residential houses were also put up by the miners in and around the vicinity of Mau San. In early 1850, Bau Kongsi enjoyed a period of prosperity. There were at least 4,000 Chinese in Mau San, By then, gold and antimony mining were not only operating at Man San area, but they had this activity extended to Paku, Bidi, Takon and Jambusan areas. Besides the sundry shops, traditional teashops and lodging houses were also operated at Mau San for the convenience of travelers from Kuching and Sambas. After the Opium War and signing of die Treaty of Nanking in 1842, the sale of opium to the Chinese was no longer under control. Rajah James Brooke allowed free import of opium in order to earn extra revenue. Opium smoking was therefore legal at that time. Opium smoking shops were common within the commercial area.

Bau is one of the oldest and, perhaps, the richest (in term of mineral resources) districts in Sarawak. In the olden days, Bau was not only a well-known mining district in Sarawak, but also of great political importance. Since its establishment in about 1820, major events had occurred.

 
Tasik Biru in the olden days.......

Many Chinese came to work for gold and many went back to China with me wealth they acquired. In 1850, Mau San was quite a sizeable bazaar with over 100 shop houses and many residential houses.


Tasik Biru Gold Mine .


Chinese Miners in 1823.

The Chinese worked on the alluvium at the foot of the hills; much harder work but probably more rewarding. The Malays and the Land Dayaks preferred to work in the crevices of the limestone hills or from the beds of the rivers by panning. Both were relatively simple but less rewarding.


Bidayuh (local tribe) barter trading in 1823....duit?, apa duit kamek tak terima duit!!!



THE BIG FIRE 1978

In spite of the steady development and improvement made by the Government in and around Ban Town, the town again faced another fire tragedy. On 24.9.1978 at about 3.30 a.m., Bau Town was on fire again. This was the fourth time in the history of Bau that the bazaar was razed to the ground. The Fire Brigade rushed to the scene within 10 minutes; by then fire was seen on the roofs of 3 shop-houses .






There was a strong wind and in view of the fact that all the shop-houses which were made of wooden materials in 1950, the conflagration spread very fast to both ends of the row of shop-houses. Due to the explosions of gas, kerosene, ammunitions and falling debris, the fire grew more violent and within minutes, the opposite row of shop-houses was also on fire. 1, Three fire engines and 14 men from Kuching, Municipal Council (KMC) only arrived at the scene at 5.00 a.m. By that time, most of the 69 wooden shops at Jalan Datuk Salau had been destroyed beyond recognition. The water pressure from the gravity feed supply was not powerful enough to put off the fire effectively. Fortunately, there was a sudden change of the direction of wind after 5.00 a.m. With the additional manpower (from KMC Fire Brigade) and tile use of the water from the nearby pools, the ESSO Petrol Station and a row of the remaining 6 wooden shop-houses at Jalan Ong Guan Cheng were saved. At about 5.30 a.m. all the 69 shop-houses became ashes. There was no casualty except about 900 people were made homeless.


THE BIG FLOOD 1963 

The year 1963 was an eventful and historical year for Bau. It was one of the districts in Sarawak with the majority of the people who supported the formation of Malaysia. When Gobold Commission visited Bau in order to determine the wishes of the people to join Malaysia, anti-Malaysia posters were seen on both sides of the road from Kuching to Ban and Bau Town itself. On 16.9.1963, Sarawak achieved independence within Malaysia and Bau people had obviously played an important role in it.

On the other hand, the year 1963 was one of the worst tragic years which Bau had experienced. The big flood which occurred at the end of January, 1963 had taken two human lives. 115 houses were completely washed away and 51 houses including the Home under the Management of Bau District Relief Committee and Public Works Department (PWD) Local Camp were badly damaged.Bau Bazaar was flooded up to 10 feet high and the Police Station was 4 feet under water. Due to the heavy rain and the rising flood water, Bau was totally cut off from other areas and even telephone contact was cut off .

A total of 815 destitute families were given financial and food assistance. National Flood Relief and Rehabilitation Committee gave $14,050.00 to Bau district to assist the flood victims and free fertilizers were given to 364 pepper farmers to assist them to replant their pepper.


Big Flood in 1963 and until till today floods still occurred at a minor scale.


There is an interesting story in connection with 1963 flood. The flood had not only hit Bau but most of the areas in the 1st Division(Kuching Division). According to an old woman who went into a trance at Lim Hua San Temple at Tabuan Road, Kuching on 10.3.1963, the Sarawak Museum which held captives of a red-headed tortoise was to be blamed. The tortoise was believed to be 'The Daughter of Sea Dragon King," If she was not released, the woman said that the flood would one day rise as high as the Museum building to enable the tortoise to escape from the wooden tub where it was kept for public exhibition. Upon the request of Tan Sri Datuk Ong Kee Hui, Mr Tom Harrison, the then Curator of Sarawak Museum released the tortoise at Muara Tebas on 14.3.1963 during a religious ceremony. True enough, after tlie release of "The Daugliter of Sea Dragon King", the flood subsided.


THE BUS TRAGEDY 1979
On 7.6.1979 at about 12.50 p.m. a tragedy again struck Bau. A bus belonging to the Bau Transport Company with 67 passengers plunged into the scenic Tasik Biru. 29 pupils and 1 trainee teacher were drowned. .Only 37 pupils, the driver and the conductor were rescued. Ban District Goodwill Committee under the chairmanship of District Officer, Encik Geoffrey Usa Baling convened an emergency meeting to organise relief assistance. The Committee received donations totaling $66,282.80 and the money was paid to the bereaved families.